National state of emergancy

För första gången i NZ historia. En riktigt svart dag här nere.
Vi sitter och tittar på nyhetssändningarna och det ser illa ut i Christchurch. Vi har lånat ut vår bil till Robin och Alina som nu åker ner och hämtar Henny och Elin, de är ok men vill hem. Vill hjälpa till och det är det minsta vi kan göra.
Det är imponerande att se hur hela Nya Zealand går ihop och tar tag i allt som måste fixas och hjälper varandra. De behåller sitt lugn, vet vad de ska göra och hjälper till på de sätt som är bäst. Folk öppnar sina hem och delar med sig av de dom har, en fin baksida av katastrofen. Hittils 75 döda och fortfarande 300 som saknas...
Det gör mig arg att i den tragedin som drabbat Christchurch och NZ är det redan folk som börjat stjäla, 6 stycken har arresterats, vad är det för idioter???!!!
En annan tanke som slog mig är att många som blivit innestängda i rasande bygnader har hittats efter att de fått iväg ett telefonsamtal eller ett sms med sin mobiltelefon, fick mig att tänka på att jag aldrig har min telefon med mig här...Hur skulle jag då ha hittats? Tänk alla turister som kan vara saknade men inte har telefon eller någon anhörig som rapporterat dem saknade? Eller andra som ingen saknar? Jag är glad att det var några som saknade mig, tack!
Har tydligen varit en liten jordbävning här i Nelson i går, ingen vi kände av. Vet ju inte hur det ska kännas eller hur det låter, helst inget jag vill veta heller. Men det händer men det är verkligen inte ofta det blir så illa som den som skedde nu. Läskigt att jorden rör på sig, den säger ifrån.
Det som också är skönt att se är att Nya Zealändarna fortsätter att leva, de fortsätter att gå ut ur sina hus och landet fortsätter att fungera trots jordbävningen som berör dom alla. Det är fantastiskt att se. Vi ska ta oss ner på stan och gå på quiz ikväll, skönt att vara med de som vet hur det går till i det här landet och kanske kan vi visa vårt stöd på nått sätt.
Alla ser så lugna ut och tar tag i det som behövs. Starka människor och nu ser de frammåt, det gör vi med!
Återkommer!

Kommentarer
Postat av: Frida

Vi är så glada över att ni är ok. Tänker på dig massor & se nu till att ta telefon med dig på alla dina äventyr - stora som små!

kramar

2011-02-23 @ 11:40:57
Postat av: Moster Bigge

Så skönt det var att höra från er igår och att ni är OK. Vi tänker på er, mkt. Take care! Kram Bigge, Steffe och Jacke

2011-02-23 @ 20:33:27
Postat av: Mojje

Käraste Sofia! Du kan ana vad jag tänkt mycket på dig och er de senaste dagarna. Jag förstår att det är en erfarenhet du velat vara utan. Men du kan ju aldrig vara med om något liknande här i Sverige. Här är vi upptagna av upproren i Nordafrika. Har något av detta nått er på andra sidan? - Ta väl vara på dig! Kramar!

2011-02-24 @ 19:40:48
Postat av: Sara

Det är en sån lättnad att höra att ni är ok! Längtar tills du kommer hem. Ta hand om dig!

//Sara

2011-02-25 @ 21:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0