Skolveckan som gått

Måndag satt vi i skolbänken, tisdag förmiddag likaså sen ett besök på i-site Nelson, deras visitor center. Onsdag såg schemat ut såhär
10.00 avfärd med buss till Höglundsglas. Ett svenskt par med söner som handblåser glas. De är världskända och gjorde bland annat glas till Sidney OS 2000. Nu vill jag bli glasblåsare och arbeta med det jag älskar och bo på en sommar destination (Sverige) och en vinter destination - ett varmt land exempelvis Australien/Nya Zeeland (vet att man inte ska lägga dessa två länder som ett men vi säger väl Oceaninen då). Väldigt trevligt besök och vi fick se dem blåsa glas i sin atelje. Med soft reggae musik i högtalarna och flippflopp på fötterna arbetade far och son i symbios och harmoni, det såg ut som de dansade och alla rörelser var perfekt komponerade! Imponerande, det är attraktivt med skills!
Ja ja nästa stopp på färden var Stone ridge café, där vi tog en mumsig cappuccino och vandrade runt i deras labyrint. Fantastisk miljö, slätter, böljande kullar och bergen runtomkring. Skulle lägga upp bilder men vårt interskärt är lite slow.
Sen tuffade vi vidare till Rabbit Island, södra oceaniens största inlopp, allt är alltid södra hemisfären eller södra ocenaiens största eller ända någonting. De gillar att utmärka sina platser. The biggest = The best! I alla fall var det en helt fantastisk strand och vi fick ta en 15 min walk on the beach och jag passade på att hjula ikapp med de lokala små barnen.
Vidare till Mapua ett samhälle och turistort (hur lugnt som helst!!! Läs turist/relax/vila för själen ort) Vi åt lunch och tittade på smågrabbarna som hoppade från bryggan, önskade att jag var barn igen.... Sen fick vi dagens uppgift. Promenerar runt på deras campingplats för att komma på utvecklingsmöjligheter. Uppgift i min smak!
Skoldagen slutade med ett dopp i havet! bussfärd hem genom ett landskap som kan se helt platt ut och helt plötsligt stånkar vår stackars buss uppför en brant backe. Makalöst hur fort det kan gå från att se bergen i fjärran till att titta ner från högsta punkten.
Ja som ni förstår en super bra dag i skolan! Min idé bok kommer väl till användning för även om vi inte sitter eller läser i massor av skolböcker har jag lärt mig så mycket på dessa tre veckor och fått massor av idéer att utveckla och ta med mig hem!
Jag och Robin tog en power walk upp till center av NZ innan vi firade Australia day med en BBQ och Sparkling wine! Aussie Aussie Aussie - Oye oye oye
Solen lyser och idag började skoldagen klockan 10.00. Vi tog sedan en hike upp på crampien reserv för att få en vy över Nelson/Tasman region. 30 min uppför - lite snack- 15 min nedför. Lite native forrst, lite får och en sjukt fin utsikt igen, allt är såååå vackert. Jag säger fantastiskt i varje mening känns det som.
Ja och nu har vi helg ska bara skriva färdigt vår utvecklingsplan över Mapua leisure park. Lediga på måndag med då vi ska fira Nelson day. Perfekt!
Heja NZ och international cultur tourism!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0